“Ascultă 5 minute de muzică clasică” – din 1 octombrie, în spații neconvenționale, din 2 octombrie, în școlile din România

Hipermarketuri, mall-uri,  librării, muzee, sedii de firme: sunt spațiile neconvenționale unde marea muzică a tuturor timpurilor se va auzi în fiecare zi a lunii octombrie, în cadrul proiectului „Ascultă 5 minute de muzică clasică”, inițiat de Radio România Muzical și desfășurat fără întrerupere începând cu anul 2010.

Celebre lucrări muzicale devin parte a ambientului sonor propus de partenerii proiectului, toate, în interpretarea unor prestigioși interpreți români: majoritatea, înregistrări recente din stagiunile Orchestrei Naționale Radio și a Orchestrei de Cameră Radio.

 Partenerii proiectului sunt nume importante din retailul și business-ul românesc:  Carrefour România, Cora România, Castelul Bran, Mobexpert, Dedeman, CRH România, Librăriile Cărturești, Librăriile Humanitas, Iulius Mall din Iași, Timișoara, Cluj și Suceava, Palas Mall Iaşi, ParkLake Shopping Center și Băneasa Shopping City din București, PwC România, Avia Motors, Timpuri Noi Square, Business Garden Bucharest. Cu sprijinul Mood Media.

Proiectul „Ascultă 5 minute de muzică clasică” are o istorie neîntreruptă de 13 ani în spații neconvenționale din întreaga țară. Prima ediție a avut loc în octombrie 2010 și de atunci, pe parcursul lunilor martie și octombrie, în fiecare zi, publicul a avut șansa de a descoperi sau redescoperi marile opusuri ale muzicii clasice, în spații neașteptate, audiții întâmpinate pozitiv atât de clienții, cât și de angajații partenerilor proiectului. În cadrul aceluiași proiect, de-a lungul timpului au fost organizate și concerte cu muzicieni români, care s-au bucurat de un deosebit succes de public.

Ascultă 5 minute de muzică clasică în școli

Din 2 octombrie, proiectul “Ascultă 5 minute de muzică clasică” revine în școlile din România.

Începând cu 2014, “Ascultă 5 minute de muzică clasică” este program național în școlile românești, în baza unui protocol semnat între Radio România și Ministerul Educației.  În ultimul an școlar, 2022-2023, la acest program au participat peste 220.000 elevi din București și alte 30 județe din țară.

Principiul proiectului este unul simplu: elevilor le sunt propuse spre audiție, în fiecare săptămână, două lucrări muzicale însoțite de explicații legate de compozitori și interpreți. Piesele pot fi accesate de profesori, prin coordonatorii județeni desemnați de inspectorii de specialitate din fiecare județ sau direct, online, pe site-ul proiectului www.romania-muzical.ro/5minute, acolo unde copiii au la dispoziție și un concurs în legătură cu informația furnizată în fiecare săptămână.

Pentru anul școlar 2023-2024, piesele săptămânii propun o incursiune cronologică în istoria muzicii culte, de la evul mediu la compozitorii moderni, astfel încât oricare copil participant să cunoască marile stiluri ale muzicii culte și cei mai importanți creatori.

Iată câteva concluzii transmise la finalul anului școlar 2022-2023 de Inspectoratul Școlar Constanța:

“ „Se observă un trend ascendent și în cadrul unităților școlare din mediul rural, chiar dacă uneori condițiile de implementare sunt precare datorită mediului familial care nu oferă sprijin în această direcție culturală. Cu toate acestea marea majoritate a elevilor s-au arătat interesați, curioși să afle lucruri noi, să asculte și alte genuri muzicale. Cei mai mulți dintre elevi au spus că audițiile i-au ajutat să se relaxeze, să se simtă mai liniștiți, mai calmi; unii dintre ei au menționat: „chiar nu mă așteptam să îmi placă atât de mult!”.

  • Tot în mediul rural avem următoarea remarcă din partea profesorilor: „Elevii au fost încântați de ideea de a asculta muzică în pauze. Muzica clasică nu le-a plăcut de la început, însă cu timpul s-au obișnuit și li s-a părut interesant. Se adunau lângă boxă și asteptau să înceapă melodia. Elevii au fost curioși și au pus întrebări cu privire la proiect și la melodiile audiate.”
  • S-au putut remarca și schimbări benefice în comportamentului elevilor: „Am observat că elevii au interacționat în alt mod decât cel obișnuit în timpul pauzelor, pe parcursul proiectului. Astfel, nu au mai existat conflicte majore sau tachinări de diferite forme între elevi. Am observat o creștere treptată a interesului elevilor față de muzica clasică, pe care au privit-o ca muzică de relaxare și de destindere.”
  • Poveștile care au însoțit audițiile au prezentat informații care au facilitat desfășurarea activităților cu un grad mai mare de atractivitate, fapt care a avut un impact pozitiv asupra copiilor.
  • Proiectul a fost implementat de cadre didactice care predau diferite discipline (nu doar Educație muzicală) audițiile fiind adaptate în funcție de lecție sau activitățile propuse pentru acea zi. Astfel, chiar și în cazul orelor de dirigenție, profesorii de matematică sau cu alte specializări au putut efectua audițiile în condiții bune, observând schimbări benefice în comportamentul copiilor.
  • Pentru foarte mulți elevi anumite genuri au fost audiate în premieră și li s-au părut interesante; „unii au spus că vor audia și acasă”, „le place să deseneze pe fundalul muzical, îi inspiră”, îi ajută să-și exprime emoțiile (elevii au realizat desene, poezii sau compuneri în timpul sau în urma audierii muzicii).
  • „Elevii și-au schimbat percepția asupra muzicii clasice; au menționat că o vor asculta acasă, ca muzică de ambianță sau de studiu. Au afirmat că își doresc continuarea programului și anul viitor”.

Mai multe informaţii despre această campanie pot fi accesate pe pagina www.romania-muzical.ro/5minute, acolo unde pot fi ascultate atât piesele propuse în spațiile neconvenționale, cât și cele propuse elevilor din școli.