Planul Angliei de colonizare a teritoriului Rusiei în secolul al XVI-lea

Context

 Comerțul mondial reprezintă o sumă de acțiuni menite să crească bugetele țărilor implicate și să dezvolte relațiilor inter-statale. Încă de la începuturile sale, comerțul a depins de rute de navigare și prețuri preferențiale, care erau stabilite cu acordul conducătorilor, voievozilor, cnezilor, împăraților și regilor.  În momentul în care rutele comerciale s-au dezvoltat iar țările au început să impună taxe mari și exclusivității, „lupta” economică s-a configurat în jurul identificării unor rute alternative, necirculate  și  de alte state.

Începuturile

Rutele comerciale anglo-rusești au început să fie configurate odată cu marile descoperiri geografice, deoarece rutele pe mare au oferit drumuri de transport alternative față de cele pe pământ, unde plăteai foarte multe taxe. În 1553,  Sir Hugh Willoughby și Richard Chancellor  au plecat într-o expediție pentru a identifica căi alternative de navigație, pe care statul englez să dețină monopol comercial, întrucât cele normale erau supuse reglementărilor internaționale și presupuneau plata unor taxe de tranziție.  Traseul pe care Sir Hugh Willoughby  și  Richard Chancellor au plecat a fost „Northeast Passage”, o rută care trece prin Oceanul Artic și ajungea în Rusia și China.  Cei doi și-au fixat prima oprire în portul Arkhangelsk ( în engleză, Archangel), însă nava lui Willoughby a fost pierdută. Rămas singur, Chancellor a continuat călătoria până la portul Archangel, stabilind prima rută comercială exclusivă a Angliei cu Rusia.  În 1555, navigatorul Sebastian Cabot și alți comercianți englezi au obținut exclusivitatea din partea coroanei britanice pentru transportului bunurilor între Anglia și Rusia. Cabot a înființat compania Muscovy, una dintre primele companii cu mai mulți investitori, inclusiv statul englez. Între 1555 și 1613, situația companiei Muscovy s-a depreciat, întrucât Rusia și alte state aveau interes să slăbească influența engleză în companie și să împartă profiturile în mai multe părți sau, în cazul Rusiei, să primească o parte mai mare din profiturile pe transport. Din această cauză, problema a devenit una bilaterală iar Anglia a fost nevoită să trimită doi reprezentanți pentru a negocia cu Rusia. În 1613, reprezentanții diplomatici ai Angliei, John Merrick și William Russell au ajuns în portul Archangel, cu două seturi de documente, prin care să protejeze integritatea companiei Muscovy și să exploreze posibilitatea de a coloniza o  părte din nordul  Rusiei și de  duce la apariția unei colonii britanice, între râul Volga și  granița Rusiei cu Persia.

 Vremuri nesigure

Colonizarea  părții de nord a Rusiei a apărut  în momentul în care regimul țarist a trecut prin momente critice. În 1605, un personaj denumit „Dimitri” a pretins că este fiul lui Ivan cel Groaznic și i-a declarat război țarul Boris Godunov. În scrierile istorice, această perioadă de rivalități politice în Rusia, a durat până în 1613.  Având în vedere momentele de nesiguranță, Thomas Chamberlain, un mercenar englez, alături de alți soldați au formulat ideea unei intervenții militare a Angliei în Rusia și organizarea unei colonii engleze în nordul Rusiei. Din 1612, planul a început să primească susținere din partea curții regale de la  Londra, alături de guvernatorului companiei  Muscovy, Thomas Smythe, un om cu influență foarte mare în Anglia. Într-un final, inclusiv regele James I a susținut inițiativa, însă costurile au fost evaluate ca fiind extrem de ridicate. Mai mult decât atât, în momentul în care John Merrick și William Russell au ajuns în portul Archangel, bătălia pentru  putere în Rusia se încheiase iar aristocrația rusească l-a înscăunat pe țarul Mihai I, fondatorul dinastiei Romanovilor.

 Între 1613 și 1630, englezii au purtat tratative cu țarul Mihai I pentru continuarea colaborării economice la prețurile negociate inițial, însă Rusia dorea creșterea contribuției pe care o primește.  Din pricina acestor lucruri, englezii au încercat să identifice alte trasee de transport, iar din 1612, Thomas Smythe, John Merrick și William Russell au înființat o altă companie de transport maritim, care nu a avut același succes  precum Muscovy, din pricina investitorilor, care nu au mai dorit să investească în dezvoltarea companiei. Din 1630, compania Muscovy a fost supusă normelor internaționale de transport ale acelor vremuri și a devenit o companie privată, fără legătură cu statul englez iar scutirile economice acordate au fost retrase.

Bibliografie

https://www.britannica.com/topic/Muscovy-Company

https://www.historytoday.com/archive/history-matters/english-plan-colonise-russia

https://www.tbsnews.net/features/panorama/muscovy-company-worlds-first-joint-stock-company-278674