Andre Gustave Citroën, un inginer emblematic al industriei auto mondiale

Autor: Alexandru Balaci

 

Context

 

            Pe data de 5 februarie 1878, la Paris, s-a născut Andre Gustave Citroën, inginer și specialist în motoare, care a fondat, ulterior, compania de  automobile „ Citroën”. Acesta a trecut la cele veșnice pe data de 3 iulie 1935, la Paris.

  

Viața lui Citroën

         

          Gustave Citroën  s-a născut într-o familie cu cinci copii, de origine evreiască, fiind cel mai tânăr dintre copii. Numele „Citroën” reprezintă un derivat din „ Limoenman” care înseamnă în olandeză „omul că lămâia”. În momentul în care familia a ajuns în Franța, primul pas a fost să schimbe numele de familie din „ Limoenman” în „Citron” iar ulterior „Citroën”. Tatăl lui Citroën a fost un negustor de origine olandeză, cu numele Levie Citroën. Mama lui Citroën a trecut la cele veșnice în 1914.

            La vârsta de 22 de ani, Citroën a absolivit École Polytechnique și a devenit inginer industrial. În 1914, la începutul Primului Război Mondial, Citroën s-a căsătorit cu Giorgina Bingen, fiica unui bancher italian care locuia în Franța. Alături de Giorgiana Bingen, a avut patru copii, pe Jacqueline (1915), Bernand (1917), Maxime (1919) și Solange (1925). În 1908 a ajutat Mors Motors, prima companie care a produs automobile, să-și mărească profiturile, de la 125 de mașini pe an, la 1200. Începutul Primului Război Mondial l-a determinat pe Citroën să intre în industria de armament, prin producția de muniție. În 1915 onora comenzi de muniție pentru armata franceză. La sfârșitul războiului, Citroën și-a transformat fabricile de armament în fabrici de produs automobile și a construit o linie de asamblare în 1919.

            În timpul crizei economice (1929-1933), Citroën a construit prima mașină, cu tracțiune față. În 1934, primul model Citroën (Seven), însă a pierdut sprijinul investitorilor și compania sa a dat faliment în 1934. Ulterior, în 1935 a fost reorganizata conducerea.

 

Testarea și promovarea autovehiculelor

 

          Compania a finanțat un test de condus, de aproape 13.000 de km de la Beirut la Peking (1931-1932. Citroën a fost cel care a iluminat Turnul Eiffel, cu numele „Citroën”. De asemenea, el a oferit cadou orașului Paris sistemul de ilumare pentru Arcul de Triumph și Piața Concordiei. Pe data de 3 iulie 1935, Andre Gustave-Citroën a trecut la cele veșnice, construind și pierzând un imperiu în industria automobilelor.
Reclama „The Dancer”, gandită pentru modelul Citroen C4 a fost premiată în 2005 la Festivalul de Film de la Cannes, cu Leul de Bronz.

Bibliografie

https://www.britannica.com/biography/Andre-Gustave-Citroen

http://www.citroenet.org.uk/miscellaneous/history/history01.html