Youtube interzice canalului oficial rus RT și altor canale de media ruse să genereze venituri din anunțurile publicitare

YouTube a interzis sâmbătă canalului oficial rus RT (Russia Today) și altor canale ruse să genereze bani din reclame care rulează pe videoclipurile lor, măsură similară anunțată de Facebook, după invadarea Ucrainei. Invocând „circumstanțe extraordinare”, YouTube a transmis printr-un comunicat că „întrerupe capacitatea unui număr de canale de a genera bani pe platforma YouTube, inclusiv câtorva canale rusești afiliate cu sancțiuni instituite recent”. Plasarea anunțurilor publicitare este în mare parte controlată de YouTube. Videoclipurile de pe canalele afectate vor apărea, de asemenea, mai rar în recomandări, a precizat purtătorul de cuvânt al YouTube, Farshad Shadloo. El a adăugat că RT și alte câteva canale nu vor mai fi accesibile în Ucraina din cauza „unei solicitări guvernamentale”. Ministrul Transformării Digitale din Ucraina, Mihailo Fedorov, a anunțat sâmbătă pe Twitter că a contactat YouTube „pentru a bloca canalele rusești propagandiste – precum Rusia 24, TASS, RIA Novosti”. RT nu a comentat deocamdată pe marginea subiectului. YouTube nu a numit celelalte canale pe care le-a restricționat. De ani de zile, parlamentarii și unii utilizatori au cerut YouTube, care este deținut de compania mamă a Google, Alphabet, să ia măsuri mai ample împotriva canalelor ce au legături cu guvernul rus, pe fondul îngrijorării că răspândesc dezinformări și nu ar trebui să profite de asta. Rusia a încasat între 7 și 32 de milioane de dolari în perioada de doi ani încheiată în decembrie 2018 din reclame difuzate pe 26 de canale YouTube pe care le-a susținut, a transmis Reuters, la vremea respectivă, cercetătorul digital Omelas. YouTube a anunțat anterior că nu tratează canalele media finanțate de stat care respectă regulile sale în mod diferit față de alte canale atunci când este vorba de distribuirea veniturilor publicitare. Meta Platforms Inc, proprietarul Facebook, a interzis vineri mass-media de stat ruse să difuzeze reclame sau să genereze venituri din reclame la serviciile sale oriunde în lume.

(REUTERS – 26 februarie)/cstoica/ilapadat