PORTRET: Giorgio Armani – creatorul revoluţionar al designului relaxat

de Răzvan Moceanu
de Răzvan Moceanu

Designerul modei italiene Giorgio Armani împlineşte, sâmbătă, 11 iulie, 81 de ani.

Armani s-a născut la 11 iulie 1934, la Piacenza, unde a crescut alături de fratele său mai mare Sergio şi de sora mai mică Rosanna, părinţii săi fiind Maria Raimondi şi Ugo Armani, un manager naval de origine armeană.

A avut parte de o copilărie marcată de sărăcie şi de ororile celui de-Al Doilea Război Mondial.

Armani şi-a început studiile primare la şcoala publică locală, dezvoltând o pasiune pentru teatru şi cinema, urmate de studiile secundare, la Liceo Scientifico Respighi, tot din Piacenza, unde a început să aspire la o carieră în medicină, mai ales după ce a citit cartea lui A. J. Cronin’s, „Citadela”, al cărei subiect era tocmai aventura unui tânăr, într-un ţinut straniu şi mutilat, pe care îl aştepta postul lui, primul din cariera sa medicală.

Apoi a studiat medicina, la Universitatea din Milano, însă, după trei ani, în 1953, a renunţat la studii pentru a parcurge stagiul militar obligatoriu. Având în vedere istoricul său medical a fost repartizat la Spitalul Militar din Verona, unde participa la spectacolele de la Amfiteatrul din oraş.

Giorgio Armani - sursa: en.wikipedia.org
Giorgio Armani – sursa: en.wikipedia.org

După eliberarea din armată, a lucrat între anii 1954 şi 1960 la un butic – „La Rinascente” din Milano, ca asistent de fotograf şi designer de vitrine, iar mai apoi ca vânzător de haine bărbăteşti.

Treptat, sora sa ma mică, Rosanna Armani, care lucra ca model, dar şi ultima sa slujbă, au început să îl atragă către cercurile modei milaneze.

În anul 1964, s-a angajat la Nino Cerutti, la o companie care producea haine pentru bărbaţi – Hitman, unde, fără nicio pregătire de specialitate, a creat linia vestimentară cu acelaşi nume.

În 1970, încurajat de prietenul său Sergio Galeotti, îşi începe cariera de freelancer în designul vestimentar, iar în perioada 1973-1974, la vestitul Sala Bianca Fashion Show din Florenţa, Armani şi-a uimit şi încântat audienţa prezentând jachete masculine ce tratau pielea drept un material ca oricare altul (jachetele non-liniare „bomber” – aşa-numitele „geci de pilot”). În 1974, cei doi au fondat compania Giorgio Armani SPA, an în care a fost lansată şi prima colecţie pentru bărbaţi, stilul reprezentativ pentru casa de modă fiind o reinterpretare a costumului business tradiţional.

Un an mai târziu a apărut şi prima colecţie pentru femei, care însă nu a fost bine primită de public, din cauza ideilor revoluţionare ale lui Armani (croiala naturală şi o paletă de culori cu care publicul nu era obişnuit).

Deşi foarte popular în Europa, Armani a avut nevoie de un sprijin consistent pentru promovarea sa pe piaţa nord-americană. Acesta a venit odată cu pelicula „American Gigolo”, în care Richard Gere i-a popularizat din plin creaţiile vestimenare şi a atras atenţia americanilor pentru produsele designerului italian.

În 1981 este lansată linia sport numită Emporio Armani, apoi apare linia Armani Jeans, iar în 1987, Armani creeză linia destinată femeilor obişnuite – Mani.

În anul 1982 a fost primul designer care a apărut pe coperta revistei Times, după Christian Dior în 1940.

În 1996, Armani lansează pe piaţă apa de toaletă pentru bărbaţi Acqua di Gio, urmată de Armani Mania (2002), Sensi (2002) şi Black Code, cunoscută astăzi şi ca Armani Code pentru bărbaţi (2004).

În anul 1998 Armani a ptruns şi pe piaţa chineză, deschizând un magazin nu foarte spaţios la Beijing, acesta fiind urmat de cel de-al doilea, deschis la Shanghai în 2004, pentru ca în anul 2011, numărul de magazine marca Armani din China să se ridice la 40.

sursa: fashionsizzle.com
sursa: fashionsizzle.com

În 2001, „Forbes” l-a numit cel mai de succes designer italian, estimându-i averea la 1,5 miliarde de dolari. A primit acelaşi titlu cinci ani mai târziu, averea lui fiind estimată la 4,1 miliarde de dolari, pentru ca, în 2012, averea designerul italian să ajungă la circa 7 miliarde de dolari.

În 2009, Armani şi-a deschis primul restaurant în Statele Unite ale Americii, la New York – „Armani Ristorante”.

În plan personal, Armani este cunoscut ca fiind un workaholic şi de multe ori un arogant cu cei din jur, manifestându-şi nu de puţine ori antipatia pe care o resimte faţă alţi designeri italieni, cum este cazul lui Versace sau al lui Valentino. În anul 1996 a fost acuzat de corupţie, alături de alţi fashion-designeri precum Ferre.

A fost distins cu numeroase premii şi titluri, între care premiul Bambi decernat anual de Hubert Burda Media – în anii 1998 şi 2009, Ofiţer al Legiunii de Onoare – în 2008, Doctor Onorific al Colegiului Regal de Artă din Londra – în 1991, sau premiul Consiliului Designerilor de Modă din America – în 1987.

Tot Armani este şi autorul unor acte umanitare remarcabile care i-au adus, în anul 2006, titlul de Ambasador al Bunăvoinţei acordat de Înaltul Comitet al ONU pentru Refugiaţi.

În zilele noastre Armani înseamnă hoteluri, cafenele, ceasuri, telefoane mobile, parfumuri, realizări proprii sau în parteneriat cu alte companii, înseamnă peste 2.000 de magazine în toată lumea şi vânzări anuale de peste un miliard de dolari.

Deşi nu a avut în spate o istorie foarte lungă, designerii italieni au reuşit să devină faimoşi în întreaga lume, mai ales prin folosirea celor mai bune materiale, a croielilor impecabile realizate în mici ateliere de familie, realizări cuantificate în acapararea a 30% din producţia de vestimentaţie din întreaga Europă. În tot acest context, Armani – altfel un discret atât în profesie cât şi în viaţa privată – a decis să revină la stilul vechi mediteranean, să ofere prin creaţiile sale sobrietate, forţă, disciplină, iar costumele Armani par perfecte, fiindcă pur şi simplu se aranjează după trupurile celor care le poartă şi sunt special create pentru omul modern.