Comunicat de presă – Concluziile Raportului privind investițiile străine – FIC

Consiliul Investitorilor Străini (FIC) a început, în anul 2017, un proiect dedicat evaluării contribuției investițiilor străine directe (ISD) la dezvoltarea economiei în România, comparativ cu țările din regiunea Europei Centrale și de Est. Astfel, s-a materializat în cadrul acestui proiect un element important: Raportul privind investițiile străine directe în România, realizat împreună cu Academia de Studii Economice (ASE) din București.

Raportul ISD pune la dispoziția celor care doresc să cunoască impactul investițiilor străine în țara noastră, o analiză  detaliată  despre  fluxurile  de  investiții  străine  și  modul  în  care  acestea  au  contribuit  la  creșterea economică a României în ultimii ani.

FIC a continuat acest demers în anul 2020, când analiza asupra investițiilor străine a fost actualizată de echipa de experți ai FIC și ASE. Pentru elaborarea celui de-al doilea raport au fost utilizate date disponibile din primele luni  ale  anului  trecut,  la  nivel  național,  dar  și  european,  cât  și  datele  puse  la  dispoziție  de  un  eșantion reprezentativ   al   companiilor   membre   FIC,   din   trei   sectoare   semnificative   ale   economiei:   energie, telecomunicații și producția auto.

Inițial, raportul era programat să fie publicat la începutul anului 2020, dar declanșarea crizei epidemiologice a întârziat  apariția  acestuia.  Astfel  că  studiul  surprinde  preponderent  situația  panoramică  post-criză,  dar  și anumite tendințe pe termen scurt și mediu, deși la momentul publicării era prea curând pentru a trage concluzii ferme  din  datele  preliminare  apărute,  s-a  avut  în  vedere  includerea  unei  perspective  actualizate  asupra investițiilor străine directe.

Dintre cele mai importante concluzii ale raportului, amintim:

➢  România a beneficiat de 0,45% din fluxurile totale de ISD la nivel global, adică 81,12 miliarde Euro în anul 2018. Datele Băncii Naționale a României (BNR) arată că firmele ISD au efectuat 75% din exporturi și 68% din importurile totale. Numărul de salariați în companiile ISD reprezintă 26% din numărul total al salariaților din România, în ușoară scădere față de anii precedenți.

➢  Chiar dacă stocurile ISD au crescut în România în fiecare an începând cu 2008, diferențele se mențin semnificative  comparativ  cu  celelalte  țări  din  regiune,  dacă  nivelul  ISD  este  raportat  la  PIB  sau  la numărul de locuitori.

➢  Sectorul serviciilor are cea mai mare pondere a stocurilor de ISD din România, aproximativ 47% din total. Însă, România a atras în 2016 numai 5% din volumul total al ISD aferent industriilor high-tech și serviciilor intensive în cunoaștere din regiune. În schimb, 52% din stocuri au fost direcționate către Ungaria, 18% către Polonia și 14% către Cehia, specializarea regională acționând astfel în defavoarea României.

➢  Este  determinată  utilitatea  schițării  direcției  în  care  România  dorește  să  meargă  și  identificarea modalităților de acțiune. Măsurile de politică publică ar putea fi axate pe încurajarea ISD cu valoare adăugată  cât  mai  ridicată  și  înlesnirea  reorientării  ISD  în  industriile  cu  grad  înalt  de  tehnologie  și intensive  în  cunoaștere  în  domeniile  aferente  serviciilor.  În  absența  unor  măsuri  concrete  pentru creșterea  competitivității,  centrate  pe  atragerea  unui  anumit  tip  de  ISD,  România  riscă  să  devină specializată în industrii cu valoare adăugată și intensitate tehnologică scăzute.

➢  Studiul de caz din industriile de energie, automotive și telecomunicații arată că impactul firmelor cu capital străin în economia României este unul semnificativ.

Având în vedere concluziile desprinse din cel de-al doilea Raport privind ISD, dar și datele recente comunicate de  BNR  din  care  reiese  că  ISD  au  scăzut  în  2020  cu 60,38%  față  de  2019,  FIC  consideră  că autoritățile  din România ar trebui să  adauge pe lista priorităților atragerea unor volume mai mari de investiții străine directe prin creșterea capacității de absorbție și dezvoltarea unor strategii pe termen mediu si lung care să țină cont de  realitățile  economice.  Utilizarea  investițiilor  străine  și  înțelegerea  impactului  lor  transformativ  asupra economiei interne sunt aspecte favorabile dezvoltării economice pe termen lung, în special în contextul actual, în care ne confruntăm cu o limitare a resurselor pentru proiecte mari de investiții, iar capacitatea guvernului de a mobiliza astfel de resurse este limitată de constrângeri bugetare semnificative.

FIC consideră că România trebuie să își valorifice punctele forte care o pot propulsa pe harta investitorilor străini. Având în vedere beneficiile angrenate de investiții străine în comunități și în îmbunătățirea standardului de viață al populației, cât și în avansul economic al țărilor în care sunt prezente, FIC va rămâne un partener activ  și  disponibil  pentru  autorități  în  schițarea  direcției  în  care  România  vrea  să  meargă  în  următoarea perioadă, pentru a atrage investiții străine cu o valoare adăugată ridicată.

Raportul     integral     privind     investițiile     străine     directe     în     România     este     disponibil     la     adresa:

https://fic.ro/Documents/view/Investitiile-straine-directe-in-Romania

Despre FIC:

Consiliul Investitorilor Străini (FIC) este asociația care îi aduce împreună pe cei mai importanți investitori cu capital străin din România, peste 120 dintre cele mai mari companii din țară cu o cifră de afaceri cumulată care reprezintă o cincime din economie și care au o contribuție semnificativă la bugetul de stat. În cei peste 20 ani de la înființarea organizației, companiile membre FIC au susținut întotdeauna importanța dialogului între comunitatea de afaceri și autorități.

RADOR – 16 februarie