Fosilele unui amfibian gigant mai vechi decât dinozaurii, descoperite în Brazilia

Un grup de arheologi de la Universidade Federal do Pampa a descoperit în sudul Braziliei fosilele unui amfibian gigant mai vechi decât dinozaurii și despre care existau informaţii doar în Rusia.
Marţi, centrul universitar a anunțat descoperirea lui „Kwatisuchus rosai”, un nume dat de termenul tupi ‘kwati’ (bot lung) și cuvântul ‘rosai’ ca omagiu adus profesorului Átila Stock Da-Rosa, un pionier în descoperirile paleontologice din acea zonă. Este o specie de temnospondil, de aproximativ 1,5 metri lungime, și o descoperire neobișnuită, deoarece, potrivit experților, este prima de acest tip găsită în Brazilia.
Temnospondyls, grupul căruia îi aparține Kwatisuchus, erau animale carnivore lungi de până la cinci metri și se găseau din belşug în ecosistemele acvatice, în principal în Rusia, în perioada triasică. Fosilele sale, cu un craniu complet, au fost găsite într-o fermă din zona rurală a municipiului Rosário do Sul, în interiorul statului Río Grande do Sul.
Amfibianul a trăit acum aproximativ 250 de milioane de ani. Prin urmare, ar fi o specie mai veche decât dinozaurii, deoarece aceștia au trăit în urmă cu aproximativ 248 de milioane de ani în timpul erei mezozoice.
Potrivit cercetării Laboratorului de Paleobiologie din campusul São Gabriel din Unipampa, specia descoperită a fost un „supraviețuitor” al unui mediu devastat de „cea mai mare extincție în masă din istoria planetei”.
Paleontologul Felipe Pinheiro, care a coordonat cercetarea, a indicat că „deoarece erau animale adaptate la condiții de mare stres ambiental, amfibienii temnospondil au ajuns să fie abundenți în întreaga lume”. Aceste tipuri de amfibieni „ne ajută să înțelegem modul în care extincțiile au afectat planeta și cum le putem recunoaște efectele astăzi”, a adăugat Pinheiro, citat într-un comunicat.
Craniul de Kwatisuchus a fost descoperit în august 2022, dar a suferit un proces delicat de curățare și pregătire. Odată eliberat de roca care îl acoperea, animalul a fost studiat în detaliu și noua specie prezentată acum a fost botezată. (www.20minutos.es – 24 ianuarie)/rcostea