Nu, Uniunea Europeană nu a creat un pașaport de carbon

Numeroase publicații au rostogolit în ultimele zile informația potrivit căreia Uniunea Europeană va limita deplasările personale cu avionul printr-un pașaport de carbon. Documentele europene oficiale privind transportul nu au confirmat niciodată această ipoteză. Prin urmare este vorba de un zvon, de o presupunere nefondată.

 

Context

De câteva săptămâni rețelele sociale și chiar publicații evocă ideea creării un sistem tip cartelă prin intermediul căruia fiecare persoană va avea dreptul la un anumit număr de călătorii poluante în funcție de așa-numita amprentă de carbon printr-un calcul raportat la emisiile individuale anuale. Se avansează chiar și niște presupuse termene limită, până în 2040 sau 2050.

https://www.stiripesurse.ro/ue-pregateste-pasaportul-de-carbon-care-limiteaza-calatoriile-fiecare-cetatean-va-avea-o-cota-anuala-fixa_3210519.html

https://jurnalulnational.ro/ue-pregateste-pasaportul-de-carbon-care-limiteaza-calatoriile/#%c2%a0cele-mai-poluante-se-dovedesc-avioanele

https://www.qmagazine.ro/calatorii-rationalizate-ue-intentioneaza-eliberarea-pasaportului-de-carbon/

Cele mai multe articole citează ca sursă postul Antena 3, însă pe nici una dintre paginile de internet ale corporației nu a fost găsit vreun articol pe acest subiect. Antena 3 a difuzat doar o emisiune pe acest subiect pe 27 noiembrie 2024:

Se pare că sursa de bază este un articol publicat în noiembrie anul trecut pe site-ul CNN. https://edition.cnn.com/travel/carbon-passports-explainer/index.html

Cunoscuta rețea americană își fundamentează articolul, care pare unul mai degrabă de opinie, pe propunerile enunțate de Intrepid Travel, o companie de călătorii, care susține un plan pentru un viitor sustenabil al călătoriilor.

https://www.intrepidtravel.com/sites/intrepid/files/basic_page/files/A%20Sustainable%20Future%20For%20Travel%20From%20Crisis%20To%20Transformation-231016-02.pdf

Verificare

Unele țări europene au luat într-adevăr măsuri pentru a reduce emisiile de carbon ale locuitorilor, așa cum a făcut Belgia începând cu aprilie 2023 când a majorat tarifele pentru zborurile pe distanțe scurte și aeronavele mai vechi.

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/belgium-tax-private-jets-short-haul-flights-2022-12-10/

De asemenea, Franța a interzis zborurile interne pe distanțe scurte unde aceeași călătorie poate fi efectuată cu trenul.

https://www.tf1info.fr/transports/les-vols-interieurs-en-avion-de-moins-de-2-heures-30-desormais-interdits-en-france-2257969.html

De la nivelul UE nu a venit însă nici o precizare care să se refere la limitarea călătoriilor cetățenilor. Singura prevedere legată de reducerea emisiilor de carbon cu privire la transporturi se poate regăsi în documentul emis în 29 noiembrie 2023, Passenger Mobility Package, care își propune, printre altele, reducerea cu 90% a emisiilor din transporturi până în 2050 și stabilește anumite repere, precum implementarea mobilității automate la scară largă până în 2030. https://transport.ec.europa.eu/news-events/news/passenger-mobility-package-2023-11-29_en

Mai putem lua în considerare și declarația președintei Ursula von der Leyen: „Comunitatea internațională trebuie să analizeze modalitățile de introducere a tarifării globale a carbonului pentru a accelera tranziția către o economie cu emisii reduse de CO2”, a declarat ea.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/fr/AC_23_6368

Concluzie

Prin urmare, deși putem observa intenția declarată a comunității europene de a limita drastic emisiile provenite din transporturi într-un orizont precis de timp, nu putem afirma că acest lucru se va petrece prin intermediul unei raționalizări, a unor restricții calculate printr-un mecanism de inventariere, adică a unei ”cartelizări” a voiajelor personale ale cetățenilor europeni. Afirmațiile potrivit cărora vreo autoritate europeană a pus la punct crearea unui pașaport de carbon sunt false.

RADOR RADIO ROMÂNIA